Tuesday, January 10, 2012

:: Pesanan Buat Adik2 & Sahabat2 ::

ntah angin dr mana arini, aku terlalu rindukan 'dia'.. aku terbayang wajah 'dia' yg berselimut putih.. seolah2 'dia' sdg tido.. aku teringat bila aku merajuk, kalo mood dia OK, dia akan kenat aku..kdg nyanyi2 yg berkaitan..kdg2 mmg aku xtahan nk gelak,tp EGO punya pasal, aku akan pura2 marah sambil mata tgk ke arah laen sbb takut ter'gelak'.. EGO punya pasal aku sanggup buat 'dia' cenggitu..tp, aku tau & 'dia' pun tau xde apa2 pun just rencah dlm hubungan suami isteri..walaupun aku bukan seorg isteri, menantu, kakak ipar, kakak & anak yg sempurna, tp, sebelum terlambat, aku ingin pesan kpd smua terutama yg bergelar isteri atau bakal bergelar isteri :
  • andaikata kalian bergaduh, tolong fkr 2,3x (lebih lg bgus), kalo boleh elakkan pergaduhan (mmg gaduh2 manja xsalah..) kalo gaduh, cepat2 minta maaf.. kalo boleh jgn berlanjutan, teringat bila aku ada perselisihan dgn 'dia', 'dia' mesti tnya aku, nnt awak xnyesal ke kalo saya mati ke saya keluar ni xcdnt ke? apa perasaan kalian bila dgr ayat ni?? tentu timbul rasa bersalah kn??kalo xsempat mohon maaf mmg akan nyesal seumur idup kn?
  • andaikata suami kalian ingin kluar pegi keja @ mencari rezeki, hantar suami dgn senyuman & muka yg manis (bukan masam cuka..) teringat bila aku merajuk time 'dia' nak g jual kt jln TAR, 'dia' ckp, "awak xser salam dgn saya ke? tak senang la hati saya nak g jual awak kalo  awak 'cetung' gni.." apa perasaan kalian mendengar? mesti dgn hati yg rasa bersalah + EGO akan slow2 g salam kn??
  • jgn lupa tanggungjawap sbg isteri samada dari segi zahir @ batin.. bygkan kalo xsempat tunaikan tanggungjawap, apa2 terjadi pada suami, kita akan menyesal seumur idup..
  • kalo boleh sebelum tido, saling bermaafan antara satu sama laen..sbb kita xtahu apa akan terjadi samada kita sempat berjumpa esok hari atau TIDAK... ini yg aku teringin nak buat semasa hayat 'dia' tapi aku xsempat buat..
  • Kalo hajat/plan nk wat/baiki sesuatu yg baik utk rumahtangga, jgn tangguh.. buat terus..kikis sifat EGO.. sbb kalo suami dah xde guna...
  • berhiaslah utk suami walaupun di rumah..bila mereka dah TIADA, xguna kita berhias sbb utk sapa?teringat 'dia' selalu complain cara aku berpakaian terutama time pegi keja.alasan aku, ala...kat opis ngadap PC je pun,wat call kutip utang, bkln kena entertain cust pun...mayb 'dia' nak sedapkan diri sendir & xnak aku terasa hati, 'dia' cakap xpe, janji bila dgn dia aku kena pkai comei2, jangok (katanya..),nnt kalo comei2 g opis,saya jeles la plak (xde apa nk dijeleskan syg, hati saya tetap utk awak, xpernah berbelah bagi.. )
  • JANGAN bagi 100% cinta & sayang pada suami, lebihkan % tu kpd Pencipta..sbb bila kalian bg sepenuhnya, kalian akan sgt2 sedih bila mereka meninggalkan kita wat selamanya...kadang kita terlupa, kita milik ALLAH, bila2 masa je DIA boleh amik smula kita..kdg kita anggap insan yg kita sayang tu milik kita sepenuhnya, sbb tu la bila 'dia' pergi, kita akan meratap, kita lupa 'dia' juga milik ALLAH... (ni cuma nasihat walaupun pd dasarnya mmg 100% aku berikan padanya, sbb aku lupa 'dia' milik yg lebih berKuasa.. )


moral : semasa hayat mereka la kita harus memohon maaf..andaikata mereka sudah "TIADA" dgn siapa kita nak mohon maaf??dah tak de guna... 

No comments:

Post a Comment