Thursday, March 13, 2014

:: Resepi Sayur Lemak Putih ala Kelantan ::

Aduyai..tajuk entry x henggat...mcmla awak tu pro sgt memasak...hikhikhik... alkisahnya, time blk klate aritu, abah a.k.a bapa mertua nak mkn sayur lemak..madik tnya "kyusz pandai buat sayur masak lemak??" dlm hati "kyusz ni mkn pandai, bab masak ni slalu kena google dulu sblm msk.." di usia yg muda ni, sbg menantu kpd anak sulung,tapi menantu ke-3 (ikut thn kawin) dan menantu perempuan ke-2(ikut thn kawin) dan menantu ke-4 ikut umur mmg malu bab masak ni..yg aku tahu mkn kat luar atau beli lauk dah siap... xcely, aku x confident nk msk utk org yg lebih tua sbb selera lain2...dulu xpe la, arwah Ma yg selalu masakkan, bgtau je nak mkn apa...tambahan plak aku asal dr Kedah (masakan kedah sendiri pun xpandai, inikan plak masakan kelate..huhuhuhuhu).. Ya, ms 'dia' ada aku slalu jgk msk tp on weekend je la... tp, simple2 je la mcm singgang ikan, sotong rebus itam, ketam masak lemak cili api, tu antara feberet dia wpun ketiga2 masakan tu aku x mkn sgt..singgang ikan & ketam masak lemak cili api tu aku mkn tp, kalo ada lauk lain, mmg xsentuh sgt..kecuali kuah...kalo ketam tu, kalo aku letak ekntang, aku mkn kentang je, aku mls nk kopek isi ketam..huhuhuhu..sama jgk dgn udang, aku mls kopek kalo udang yg masih berkulit...cthnya dlm char kuey teow,tp, yg peliknya, aku akan kopek kulit udang kalo dia ada, tp , bkn utk aku mkn, aku bg kt dia...mmg seklai fkr pelik jgk aku ni..hehehehe...
ok, fine..berbalik pada sayur lemak ala kelantan tu , kau ingat2 lupa + madik tlg ingatkn resepi..lgpun, ms aku mula2 smpai kt kg aritu, Kak ada masak sayur lemak jgk..yg aku ingat pesanan kak, santan kena sentiasa kacau sbb takut santan berketul2..so, jadikan sayur lemak kami...hehehehe...lg 1, aku failed bab seasoning...aku perlukan org lain rasa...tp, kalo kt umah, sorang2,bantai je la...
Ni resepi yg aku copy paste & edit ikut cara aku masak aritu.. 

Bahan - bahan

Gambar Hiasan
  • Sayur ( Sawi, Kobis, Lobak Merah, Terung, Petola (atau pape sayur yang anda suka) - hiris ikut suka **aku suka letak putik jagung,kobis bunga , sbb tu je sayuran y g aku boleh telan...
  • 1 labu bawang besar - hiris halus
  • 2 biji bawang merah (jika kecil) memadai 1 jika besar - dihiris halus
  • 2 ulas bawang putih - hiris halus
  • 1 biji lada merah/hijau
  • seekor ikan kukus/bakar (ambil isi sahaja dan ditumbuk sedikit) **kalo ada smua ikan dh tergoreng, boleh je amik & tumbuk
  • secukup santan
  • garam secukup rasa

Cara memasak :
  •  masukkan santan dalam periuk, sambil2 kacau, agak mendidih, masukkan sayur2, masukkan dgn sayur yg memerlukan masa agak lama utk empuk seperti batang sawi,terung, petola, putik jagung kemudian baru diikuti kobis bunga, carrot atau sayur yg agak cepat empuk...
  • campakkan bahan2 lain & masukkan perasa....DONE

p/s : kalo 'dia' ada mesti aku boleh jadikan salah satu menu masakan aku :(

No comments:

Post a Comment