Thursday, January 5, 2012

:: Kencing Manis ::

errm.. xpernah aku cite ttg kencing manis aku kan? dulu masa mula2 aku dpt kencing manis ni , aku baru kwin... errmm..mayb sbb manis nya alam perkahwinan sampai aku pun dpt kencing manis ni.. aku xingat aku dpt kencing manis ni sbln slps aku gugur kali pertama ke sbln sebelum aku gugur.. tp,ms tu usia perkahwinan aku blum pun sampai 1tahun.. perasaan aku ms tu??hanya Allah sj yg tau..betapa aku frust dgn kehidupan & frust terhdp diri sendiri..menyesal??sudah tentu..bersalah??lagi la bersalah sbb melibatkan 'dia'..sian kt 'dia'..terfikir aku mayb aku akan pergi meninggalkan 'dia' terlebih dahulu memandangkan aku ada penyakit..tp, kuasa Allah, sapa yg bleh halang kn?'dia' pergi dulu..aku ni jenis degil & ssh nk mkn ubat..sampaikan 'dia' pernah merayu minta aku makan ubat sbb 'dia' .. "awak tolong la mkn ubat tu, awak xnak mkn xpe,tp, mkn la sbb saya...awak xkesian kt saya??" syg,mmg saya kesiankn awak..saya pun xnak menyusahkan awak...tp,betapa degilnya saya ni saya sendiri xtau nk ckp cmne...tp,dlm diam2 aku cuba gk mkn rebusan daun ketum (xde capur apa2 tau..daun semata utk ubat.. ) tp,pahitnya mmg la...taubat,xser minum dah...pastu aku try blender apple ijau + peria katak.. errm...leh la minum sket..tp,skali minum sket je la.. kdg peria katak aku hiris nipis2, goreng..kalo kt kedai mamak dia goreng dgn tepung.aku goreng cenggitu ja..tp, i like... aku start mkn pun sbb 'dia' jgk...dia ckp kalo dia xde selera nk mkn nasi, dia akan g kedai teh ganja tepi sungai kt masjid india tu (dkt Amanah Raya ) mkn nasi putih + kari kambing + peria goreng...lepas 'dia' pergi aku lagi la mls nk amik pusing ttg kencing manis aku... bacaan terakhir aku kt spital bln10 aritu adalah 11..bacaan tu tinggi sbnrnya..aku sendiri xtau nk wat camne dah..sebenarnya glukometer aku mmg ada, tp mls nk check..huhuhu... lps raya pose ke sblm raya pose aritu saing aku Fieza suggest aku minum Mona Vie ..dia oyaq mak dia sruh oyaq kat aku.. masa kt Kedah aku dh beli sebotol..errm...nmpk gayanya sesuai dgn aku..bkn sesuai krgkan paras gula..sesuai utk diminum sbb rasanya nk mcm rasa yogurt..cuma dia cair sket..aku minum yg wana merah,atas suggestion Fieza.. time nk balik KL, aku tinggal je la kt Kedah..aku stop lama gk (tp,xsampai la sbln pun..) baru berkesempatan bli kt Slayang Mall ganti smula...
 tadi adik lelaki aku call tnya aku bli aritu Mona Vie yg wana apa??sbb yg kt umah dah abih..dia nak bli la sbb mak aku pesan..hehehe..semalam masa aku g byr sewa umah kt tuan umah aku kt atas ni (atas umah aku jerrr pun..) dia suggest aku Gel Aloe Vera.. dia ckp makcik (bini tuan umah) minum gel tu la..bacaan gula dia skrg 3 je.. pakcik (tuan umah sewa) plak ckp dulu usus dia luka..pas minum ok..luka sembuh..alhamdulillah..so,td masa nk blik umah aku singgah NSK bli la product yg pakcik tuan sewa umah aku suggest..masa aku g sana aku tgk ada 2 jenis..satu tu brand De Bella & satu lagi Neubest..sbb product cth pakcik tu Nebest..so,aku beli Neubest la..harga dia RM37 tp, adik comei tu bg aku harga RM35 ja...rasanya dia??hikhikhik...mmg kureng sesuai dgn aku la...bau mcm gam...mula2 minum, aku minum kt sinki (standby kot2 muntah..hikhikhik).. hampir muntah,percubaan pertama berjaya..pas minum gel aloe vera tu,aku trus minum air kosong.. 

ni la yg aku beli.. Neubest...best ke??paksa diri minum jgk utk sihat..

rupa gel aloe vera..pekat..bau mcm gam...cam lendir daun aloe vera la.... :)
ni yg brand De Bellah..harga aku tgk tadi RM50..





p/s : syg, saya makan ubat sbb awak.... mmuaahhh....awak ingat x, awak pernah tnya saya, saya dh tepat ke pilih awak sbg suami saya??jawapan saya, "bkn setakat tepat,malah JITU... " btol yang,ikhlas dr hati saya....

2 comments: