Saturday, June 18, 2011

:: Perkenalan Dyasape ::

pada bln Ramadhan 2006, sahabatku Fieza ajak aku ke uptown danau kota..memandanGkan aku mmG xde buat apa2...jd,aku pun menGikut Fieza... katanya dia nk berjumpa kawan... rupanya dia bw jumpa kwn dia yG neGa kt sana... tanpa kusedari rupanya ada mata memandanG aku... drpd Fieza,aku dpt khabar ada seseorG inGin menGenali aku..2,3 hari selepas itu aku peGi laGi ke sana,tp,kali ini Fieza xdpt dtG jemput aku,kami cuma berjanji jumpa di uptown je... dGn kuasa yG aku ada,aku menGajak kwn aku ,Ayub namanya (sebenarnya niat nak suruh dia G anta ja...sorry ye...xde niat nk memperGunakan) sempatla si Ayub lepak sekali.. sejak pd mlm tersebut barulah aku tahu insan yG nk sGt kenal aku bernama Sharfan iaitu abG sulunG kepada kwn Fieza...pada mulanya mmG aku pun xde apa2 perasaan,sbb ntah la nape... aku sendiri xtahu(ada jugak sikap memilih time tu..)masa lepak2 tu,salah seorG kwn kpd si dia sempat laGi bertanyakan soklan cepumas...dia tnya si Ayub tu gewe aku ke??? aku pun tanpa sedar dGn pantas jawap " buke,sainG jah.." rupanya Fieza dah rancang mlm tu,kononnya nak anta aku balik,alih2,si dia yG anta aku balik... sejak malam tu aku mula rapat dGn si dia.... si dia pernah bGtau,"awak inGat x masa mlm awak dtG danau kota dGn jaja??" jawap aku " inGat sket2 jah...cuma saya perasan ms tu awak dok layan customer.."katanya laGi "mlm tu waktu saya pandanG awak,tiba2 dada saya berdebar.." senyum aku mendenGar kata2 si dia...sedar2 xsedar dh hmpr nk raya,bermakna hampir sbln aku kenal si dia...(time aku br kenal tu,xsilap aku masa lbh krG seminggu lebih kita start pose ...)masih seGar diinGatan pada mlm sebelum aku start cuti raya,pada mlm tu,selepas si dia nega,aku habiskan masa bersama si dia ronda2 KL..aku akui,drpd si dia lah aku kenal KL & tempat2 di sekitar KL... dia anta aku balik ke rumah,time tu aku menyewa di sri kinabalu condo,seksyen 10,wanGsa maju...thn tu,aku balik dGn sepupu aku Laila... masih ternGianG2 kata2 dia terakhir sebelum raya " saya betol2 serius nak kawin dGn awak,lepas raya kita bertunanG.." walaupun dari riak si dia ,nampak serius,tp, mcm biasa,aku tetap kuranG yakin dGn lelaki..tambahan pulak rs terlalu sinGkat perkenalan itu..dlm hati ini berkata " btol ke apa dia ckpkan tu??silap2 bila aku bGtau family aku,xjadi,buat malu jah.." aku pun xde bGtau family aku...ada suatu hari,si dia call tanya,dah bGtau family aku ke belum sbb dia dh bGtau family dia..berdebar aku dGr time tu...dlm masa yG sama mmG aku sudah mula menaruh perasaan terhadap si dia memandanGkan  si dia seorG yG matanG & berterus-teranG..time tu aku fikir,mcmana cara aku nak bGtau family aku terutama mak...issh..malu la nk bGtau...aku maish inGat,aku cuma ada kekuatan diri bGtau mak aku di pG raya..masa tu,mak aku tGh iron bj raya ...time tu juGak aku susun kata2 & dGn lancarnya aku bGtau mak "mak,lepas raya ni ada orG nak mai umah.orG klate.." sepantas kilat aku larikan diri..lari ke rumah sebelah iaitu rumah makcik aku juGak...aku pun heran mcmana mak aku mudah menerima si dia...mayb sbb faktor umor aku kot..masa tu umor aku dah 25tahun...tp,kalo ikutkan 25 tahun tu masih fresh & muda laGi.. hehehee...tp,aku xrasa masa tu dia desperate nakkan menantu...yG peliknya,mak aku xde plak tanya si dia bekerja apa??pekerjaan tu adalah pentinG bG seseorG mak mertua tambahan plak utk bG mkn anak pompuan dia..tambahan plak anak sulunG...lepas raya ,mcm biasa aku balik ke Kl memulakan kehidupan mcm biasa dGn sedikit kegembiraan di hati..selepas 2minggu di kampunG,si dia kembali ke KL..si dia pernah bertanya " nape awak mudah sGt percaya & terima saya ??" aku cuma diam... si dia berkata "kalo la,saya dah x dtG KL mcmana??" dan dia sendiri menjawap "munGkin ni la dinamakan jodoh.." selepas raya 2006,aku masih inGat,si dia bGtau "abah bG rm10k ni suruh nega..kalo berjaya pun berjaya la..kalo ruGi pun dGn rm10k tu la.." dGn rm10k itu,si dia byr tapak pasar mlm jln TAR..bermula sejak itu,si dia mula nega di jln TAR... pada awalnya,aku x ikut dia nega,selepas bertunanG baru aku turut ikut di dia nega...begitulah rutin aku setiap sabtu.. bermula dGn modal yg kecik kami tambah stok jualan sikit demi sikit....susah senanG aku & si dia dah lalui bersama.. pernah juGa aku bGtau si dia, "saya xperlukan wanG rinGGit yG byk,xperlu kaya raya,cukup sekadar lepas byr umah,keta,mkn & minum kita..sbb saya cuma nk masa bersama awak.." pernah juga waktu susah,dulu stok brG dihantar dGn bas Express..pukul 4,5pagi si dia bGn la g amik kt Greenwood... plG aku inGat masa tu,keta wira WFY tu rosak,aku namapak si dia mcm runsinG mikir mcmana nk amik stok esok paGinya..aku cadanGkan g dGn moto je la...pastu stok brG tu bw naik teksi...byGkan pd masa tu,mcmana dtGnya keberanian aku,aku balik dGn moto paGi2 buta tu sendiri sbb si dia tunGGu bas blum sampai..memandanGkan aku kena keja pG tu,aku balik sendiri...pada mulanya,si dia x izinkan...tp,aku bG jaminan semuanya selamat & janji akan call bila dh selamat sampai rumah...alhamdulillah,aku selamat sampai rumah & xberapa lama kemudian si dia pun sampai dGn teksi...itu antara kenanGan manis yG plG aku inGat & aku rindui saat2 tersebut... ni cerita lepas kawin dah..kali pertama aku kenalkan si dia dGn family aku ialah pada hari perkahwinan pakcik aku,pakcik at..malanG seklai pada hari tu,aku demam teruk..kami bertolak dr KL dan sinGGah di sG petani ke rumah kwn si dia,Ise.. dari sG petani,kami & family Ise ke Ayer Hitam,rumah Tokwan uk menGhadiri majlis perkahwinan pakcik At ... tu lah kali pertama si dia bertemu family aku...berbalik pada crita sblm berkahwin td,memandanGkan aku masih baru keja kt Ambank & cuti pun x byk,aku & si dia sepakat memilih 25 december 2006 sbg tarikh utk menGikat tali pertunanGan...alhamdulillah,dGn izinNya,semuanya berjalan dGn lancar,aku sah berGelar tunanGan Sharfan Che Soh.. dan pd hari tersebut juga pertama kali aku bertemu dGn ahli keluarGa si dia meranGkap bakal family mertua aku..dlm ramai2 ahli keluarGa si dia yG dtG,yG aku dah kenal sebelum tu cuma 2 orG adik si dia,Shariful & Sharfidi...
dtG jauh tu,dari Klate...



aku xinGat samada tarikh perkahwinan ditetapkan pada hari yG sama ke selepas itu...tp,dGn izinNya,kami selamat diijabkabulkan pada 31 Ogos 2007..tarikh tersebut diambil sempena tarikh perGinya nenek sebelah abah aku pada tarikh tersebut & kenduri kahwin kami disertakan dGn doa selamat utk arwah nenek aku,Siti Hajar bt Ismail..al-fatihah... beGitulah sinGkatnya perkenalan kami dan terus melanGsunGkan perkahwinan.. si dia pernah berkata "yanG, dari awla kita kenal,sampai tunanG,kawin,Allah permudahkan kn??apalah ujianNya kt kita kan??" memandanGkan kami belum dikurniakan cahayamata,jadi dlm perkiraan kami,ujian dariNya munGkin berkaitan dGn zuriat...rupanya2 zuriat salah satu ujianNya utk kami & perGi nya si dia adalah ujian palinG berat dr Dia untuk aku.....aku kehilanGan insan plG aku sayanG,yG bergelar suami pada usia aku nak masuk 30 tahun... perginya pada 13 april 2011 bermakna,kami tiada kesempatan untuk menimbanG cahayamata kami bersama utk meneruskan waris Sharfan Che Soh & Nor Yusdiawati Yusof... YaAllah,semoGa Kau tempatkan arwah suamiku di kalanGan orG mukmin & beriman & semoGa rohnya tenanG di sana...aku memohon padaMu semoGa,aku dpt bertemu & masih laGi isteri kepada Sharfan bin Che Soh di syurGa nanti..insyaAllah....sayanG,setiap detik, saya rindukan awak...al-fatihah....

4 comments:

  1. yus..kenapa aku xtau yang mu prnah bawak moto tu sorang..part ni mu x pernah citer ko aku..aku nangis baco ni..susahnya mu maso tu..sorry yus cz tak tau eh..

    ReplyDelete
  2. xpe..masa ni aku dh kwin..masa tu brG g amik sendiri kt rantau pjG,anta guna bas...mmG rutin kol 4,5am arwah g amik kt greenwood..mmG waktu dulu2 aku akan teman dia...penGalaman susah tu la yG plG aku rindu...

    ReplyDelete
  3. Salam
    Kita menyayangi seseorang tapi kita bukan memilikinya. Hanya Allah saja yg memiliki segala2nya. Ikutilah pengalaman saya kehilangan isteri di http://warna-nostalgia.blogspot.com/2008/12/berakhirnya-sebuah-kehidupan.html

    ReplyDelete
  4. alahai..sian ko mu..tp siyes aku xtau citer ni...sabar ye yus..

    ReplyDelete