Sunday, August 7, 2011

:: burunG hantu putih ::

Aku tak tahu apa sebenarnya kaitan burung hantu putih dgn si dia.. Tapi,sebelum pose baru ni,masa tu aku kt dlm bilik kt umah mak mertua aku...pagi tu aku terdengar suara adik ipar aku berborak dgn mak mertua aku & kalo tak silap aku sekali dgn kak Sharfani.. Aku terdengar cite dari awie lebih kurang begini cite nya...cite ni kalo tak silap aku berlaku pada hari ahad 9/4/2011 iaitu beberapa hari sebelum kejadian...aku tak pasti adakah aku benar2 dgr atau aku mimpi..tp,rasanya mmg aku tak bermimpi...
Pada mlm sebelumnya,aku tido di rumah kak Sharfani kat kota bharu,arwah plak tido hotel sebelah umah kak Sharfani-Aleesya Hotel... Sbb kenapa dia tido hotel?jgn fikir kitaorg gaduh plak..no..no.. Mlm tu kitaorg anta kak Sharfani & anak2 balik umah sebab ahad tu anak2 sekolah.. Lepas anta,si dia kuar g jumpa kwn2 dia.. Pastu diaorg lepak kt Kopitiam sebelah Aleesya Hotel..sbb dh lewat mlm dgn tubuh yg letih, si dia berpakat dgn kwn2 dia check in kt Aleesya Hotel.... Si dia ada call aku dlm lewat mlm tu tanya aku nk tido mn?aku ckp tido umah kak Sharfani je la..si dia ckp kalo nk selesa & aircond mari la tido kt hotel tu...aku ckp xpe la lagipun aku tak nak la ganggu dia nk borak2 dgn kwn2 dia..esokkan harinya,hari Ahad, si dia bgn awal pagi..kira2 dlm pukul 9am..aku agak time tu sbb kak Sharfani baru balik anta piah g tadika...kak Sharfani ada tegur si dia " awal mu bangun".. Si dia jawap " ho la nak tgk la jugak bini aku , aku tinggal semalam..." lepas breakfast, aku tak ingat panggilan dari Ide atau T, bgtau mak mertua aku tak berapa segar..si dia dgn pantas ajak aku balik..kitaorg bergegas balik dgn kak Sharfani & odw kitaorg singgah amik Piah kt tadika..lucunya,pukul 9am Piah g tadika, pukul 10am dh balik...masa kitaorg nk bertolak balik,masa nk reverse keta,si dia rasa tak sedap dgn stereng keta,macam longgar, pastu brek x makan...bila sampai mah, si dia pesan kt Ide suruh bw keta check...pada hari itu jugak la si dia naik moto besar Aiman.. Dia pesan kt Ide sruh g check keta,tp,g asing2.. Si dia naik moto besar Aiman,Ide plak naik Caldina...rupanya pada hari tersebut, si dia ada call adik dia ,Awie tanya dok mana sbb Awie xde kt umah..si dia marah2 sbb Ma sakit,Awie plak xde kt umah..rupa2nya Awie demam & tido umah saing dia...berbalik kpd cite yg ak dgr Awie cite tu, odw Awie balik umah, nak masuk lorong,dia nmpk seekor burung hantu berwarna putih tgh2 lorong.. Hati dia dah xberapa sedap sbb biasanya burung hantu ni ada petanda buruk..lagipun dia baru dpt panggilan ttg Ma x brapa sihat... Lepas kejadian , baru Awie teringat hal burung hantu putih tersebut..




FAKTA TENTANG BURUNG HANTU :

1. Burung hantu adalah salah satu hewan paling setia karena hanya 1 kali kawin.


2. Burung Hantu ditemukan di semua benua kecuali Antartika.


3. Burung hantu betina lebih berat dan lebih besar dibandingkan dengan jantan dari jenis mereka.


4. Kebanyakan dapat memutarkan kepalanya tiga per empat lingkaran tanpa harus menggerakkan badannya.


5. Matanya tidak bergerak ketika melihat meskipun memiliki penglihatan binokuler seperti manusia.


6. Tidak dapat berkedip dan melirik ketika melihat mangsa. melainkan menggerakkan lehernya (kepala).


7. Mempunyai kelopak 3 kelopak mata : 1 untuk mengejapkan bila ada gangguan, 1 untuk tidur dan 1 untuk membersihkan mata.


8. Wajah mereka pipih seperti cakram dan berbulu, hal itu berguna untuk mengumpulkan dan memfokuskan gelombang bunyi sehingga mangsa tidak dapat melarikan diri.


9. Beberapa burung hantu memiliki ukuran tinggi daun telinga yang berbeda.


10. Aktif dimalam hari (nokturnal), kecuali beberapa jenis burung hantu yang seputih salju seperti hedwig burung hantu milik harry potter yang akif di siang hari.


11. Bulunya dirancang khusus untuk meredam bunyi agar dapat memfokuskan mangsa.


12. Burung hantu adalah pemangsa dan sangat membantu manusia dalam membasmi hama pengerat seperti tikus.


13. Hanya burung hantu jantan yang berwarna putih sempurna seperti Hedwig. Walau karakter hedwig adalah betina, kenyataannya ia burung hantu jantan.


14. Di Yunani kuno burung hantu adalah perlambang kebijaksanaan.

MITOS TENTANG BURUNG HANTU

Sarang terutama dibuat di lubang-lubang pohon, atau di antara pelepah daun bangsa palem. Beberapa jenis juga kerap memanfaatkan ruang-ruang pada bangunan, seperti di bawah atap atau lubang-lubang yang kosong. Bergantung pada jenisnya, bertelur antara satu hingga empat butir, kebanyakan berwarna putih atau putih berbercak.

Di Indonesia,burung hantu tak lepas dari berbagai mitos,dibeberapa daerah disebut burung penanda kematian,lantas bagaimana dengan mitos burung hantu di mancanegara?
Di luar negeri burung ini juga bernasib sama :

- Di India, suara burung hantu bisa jadi pertanda akan datangnya kematian. Namun, di negeri itu pula, burung hantu masih dianggap bermanfaat karena dapat menyembuhkan penyakit jantung.

- Sementara itu di Yunani lain lagi, kalau ada burung hantu yang terbang mengitari pasukan yang tengah berperang, maka pasukan itu dijamin bakal menang.

- Di Indian, burung hantu sebagai penolong dan melambangkan kebijaksanaan.

- Di Yunani,burung hantu yang terbang di atas barisan pasukan dianggap pelindung serdadu sekaligus pertanda kemenangan.

- Di Roma, burung hantu yang hinggap di sekitar rumah melambangkan kematian. kematian Julius Caesar, Augustus, Commodus Aurelius, dan Agrippa merupakan contoh kematian yang diawali hinggapnya burung hantu.

- Mimpi burung hantu juga sering didefinisikan adanya peristiwa kejahatan.

- Suku Indian mempercayai burung hantu symbol kematian.

- Di Roma, burung hantu dianggap sebagai jelmaan tukang sihir yang minum darah bayi.

- Di Inggris burung hantu justru dianggap membawa keberuntungan.

- Membunuh burung hantu dianggap mengundang petaka

- Bulu burung hantu yang ditaruh di samping bantal bayi akan membuat bayi cepet

No comments:

Post a Comment