Thursday, June 21, 2012

:: Day 3 - CAIRO ::


6/4/2012 :

Hari ni hari ke-3 kami di bumi Mesir. Pagi2 lps bekfes kami menunggu di lobi utk visit tempat berikutnya.. hari ni kami akan dibawa ke Iskandariah atau dikenali sbg Alexander.. Iskandariah ialah bandar ke 2 terbesar di Mesir.. sebenarnya aku kehabisan idea utk cite ..sbb dlm bas duduk agak ke belakang..xde la dgr sgt apa yg tourist guide tu bebelkan..cuma layan gambar je la ek...kalo ada aku nk citekan, aku updates smula ye... 
bersiap sedia nk ke Iskandariah


tol kat Iskandariah


que nk byr tol...
tol gate man...
tak silap aku Laut Mediteranean







nampak jambatan tu...menurut tourist guide tu, jambatan tu fully from crystal...
errm...ada rusuhan la plak...




odw ke bandar Iskandariah tu, kami singgah di Lion Village..ala2 mini zoo...kt situ ada pelbagai haiwan liar Afrika seperti ostrich, singa, monyet dan lain2..kuda, anjing pun ada.. yg agak menakutkan aku, time nk g toilet tu, ada anjing dok rilex je tepi tu...runsing btol aku, kot2 dia kejar ... anjing tu dilepaskan cmtu je.kalo kt Malaysia seolah2 kucing cmtu je dia biarkan...


nmpk kt atas tu yg tergantung putih2 tu??tau apa??bawang putih tu..aku xsure samada dh dikeringkan ke x?

setelah lebih kurang 3 jam perjalanan, kami pun sampai di bandar Iskandariah..ada la building2 yg ditunjukkan dr dlm bas..tempat yg kami berhenti tu mcm taman...
welcome to Alexandria...


trun dr bas amik angin luar....cm panas kn??
bas yg bw kami ke sana cni sepanjang di Mesir
mak pun trun jgk..dlm bas panas,driver matikan enjin..kt luar wpun nmpk panas, tp,angin dia dingin je...cuma berhabuk sket..habuk pasir...


lepas tu kami berhenti utk solat Jumaat & zohor...errm...rasanya nama masjid tu Masjid Mursi Abu Abbas kot... bg yg lelaki diaorg menunaikan solat Jumaat...kami yg perempuan solat Zohor je... sbbnya time kitaorg sampai tu mg dh ramai org..yg perempuan plak sebahagian je masuk solat kt dlm,sebahagian lg solat kt luar.. aku?aku solat kt luar..kebetulan ada mcm tikar diletakkan.. kawasan agak sempit..tempat amik wuduk pun cuma 1 paip je..tu pun kt luar..tp, akan tersembunyi...dah tu air agak slow motion..so, amik ms utk amik wuduk...kt ctu boleh tgk pelbagai cara umat Islam menunaikan solat mengikut mazhab masing2...ada yg sambil solat sambil mendukung bb yg masih kecil..aku xpasti mereka dr mazhab mana..

selepas solat kami meneruskan perjalanan utk lunch...
lunch time
menu

alhamdulillah..ada nasi..errm.. antara nasi & ikan tu, aku prefer ikan tu.. nasi kosong je rasanya..ikan pun xde apa2 rasa..tp,sbb isi ikan tu manis , kira ok la...
selepas lunch, kami di bawa ke tempat utk menghabiskan pounds & dollar kami...sebab esok dh mula nk guna riyal..hehehehe...aku cuma sempat bli fridge magnet & keychain je...eh, ada 1 lagi aku bli , beg kecik as a souvenier utk kwn2 & sanak saudara..tp, sapa cepat dia la dpt...hikhikhik... lupa plak nk snap pic souvenier tu..
balance FM yg dlm simpanan...mak aku xbg amik gmbr binatang, tp yg lain2 sama je patern dia, so dh bg2,yg tinggal kt aku yg binatang je la...ala jgk gmbr Alexander..tp ,x ingat dh bg kt sapa..
balance keychain..xperasan ada lg dlm simpanan...

satu-satunya beg yg tinggal..utk kenangan diri sendiri ni..



lbh krg je brg2 yg dijual...


x masuk..amik gambar je...
tempat soping2 terakhir tu xde la sehebat Bazar El Khalili... 
selepas menghabiskan sisa2 dollar & pounds terakhir, kami pun bertolak balik ke hotel & merehatkan diri sbb esok dh nak bertolak ke Mekah..& kami akan menunaikan umrah pertama....


p/s : sayang, alangkah bahagianya kalo sy pegi dgn awak.... 

No comments:

Post a Comment