Tuesday, June 19, 2012

:: Cuti Sekolah ::

mengalahkan budak sekolah... 
cuti sekolah yg baru ni, aku sempat balik ke Klate lbh krg 2weeks... memandangkan jemputan kenduri pun agak byk , di samping luangkan masa dge anak2 buah.. sebelum aku balik ke klate, ma dh ajak ke blarok di Jengka, Pahang.. aku ckp insyaAllah...tp,bila dh sampai di kg, bila duduk rmai2, aku bgtau ma, aku xjd pegi la.. plan asalnya aku,ma & Epu yg akan pegi..kalo rmai2 g, mungkin aku akan ikut skali..hehehe.. bermula kenduri di umah MokTeh Dah aka adik ma di Batu 8 pada 2jun, then 6jun di Kuala Krai iaitu umah abg Ayah Cik , aku masih ingat 'dia' pernah cite ttg abg Ayah Cik yg diaorg panggil Ayah Mat B... sbb ayah Mat ada 2 org, ayah Mat A tu adik pada ma yg pegi umrah sekali dge aku... keesokkan harinya 7jun kenduri anak Kak Za Ayah Omar di Dewan Beta. penutup kepada kenduri ialah majlis nyambut menantu umah Kak Sah dpn jln umah ma ja pada 8jun... between tu ada jugak kenduri di Pasir Mas yg ma ajak tp, aku x g sbb memikirkan jalan yg jammed tu.. :p
aku jugak sempat visit bb Raihana... kebetulan umah mertua Fieza dkt dge umah mertua aku, so, aku ajak adik ipar baru aku la g visit bb Raihana & Umi dia... mujo sempat visit bb Raihana sbb keesokkan harinya diaorg dh nk berangkat balik KL...
bergambar dge Raihana je ..sbb umi dia xbersedia bergambar (kes pkai kain sarung..hehehe)
xtvt yg aku plg suka masa balik kg aritu, SAUNA..hehehehe... xcely plan nk g sauna ni dh lama..since 'dia' masih ada..tp,asyik xberkesempatan je... so, kali ni aku bgtau kak, kita jge plan la,tp nk oyaq siap2 la meme hajat nk g..cuma xplanning date yg btol2 nak g ja.. kebetulan 1ari tu tgh lepak2 sabil amik angin luar, kak pun cdgkan g ptg tu .. tp, dia x ingat jln nk g..kena g amik saing dia dulu la kalo dia ada & larat (sbb saing kak tu tgh pregnant).. alhamdulillah, plan kali ni menjadi... dkt2 kol6 kami sampai..dh ada 2org masa tu,tp,diaorg dh selesai ber'sauna... nak tau berapa bayaran sauna tu??hehehe, jgn xpercaya RM10 SAHAJA...xcely, sauna yg aku g ni, sauna secara tradisional.. dibuat di rumah & menggunakan herba2.. kat sana ada bilik utk perempuan, lelaki & pasangan suami isteri... sebenarnya,menurut cite mok Nik, RM10 tu kebiasaan org bg la...dia xkisah pun bg berapa..kira ikhlas la...tp,memandangkan harga standard utk sauna kampung tu RM10, so majoriti bg harga yg sama la...dolu2, org bg RM1 pun ada,kata mokNik..sbb tu kalo nak byr,sila sediakan duit kecik..sbb bila duit besar nnt mokNik xser amik plak..& kita pun xtergamak nk minta balance kan?? lupa plak aku nk snap pic kt sana..umah kampung ja..tp, puas ati la..nak masuk duduk dlm tu brapa lama pun xpe kalo dpt bertahan... boleh kuar masuk...menurut kata mokNik, kalo xtahan lama masuk dlm tu, mungkin ada sakit jantung.. mokNik jugak berkongsi petua sruh amik air wap kat bhgn atas bumbung dlm bilik tu & sapu di muka..sbb ia wap2 herba yg dibakar..bakar cara kayu tau??kain batik disediakan,air kosong jgk disediakan..tp, aku & kak bw kain & air sendiri..air tu standby sbb bila peluh byk kuar, kita akan dahaga air...nyesal aku bli mineral botol kecik..sekejap je aku teguk.. masa mula2 masuk bilik sauna tu, boleh bertahan la dlm 20minit..tp, bila dh lama2, makin rs xtahan....masuk sekejap2 ja.. nnt kalo balik kg, nak g lagi la..rasa badan ringan je..kulit pun kemerah merahan.. hehehehe...
bila duduk kg lama, mcm2 dibual dgn ma & adik2... odw g kenduri di Kuala Krai, sambil2 borak2, aku oyaq ko adik ipar aku, Idey & Awie plan nk bakar kambing time kenduri T nnt.. tiba2, ma senyap & airmata menitis..adik ipar tanya la, nape ma??jawap ma, "tringat ko Abe pe...." nyesal plak aku salah topik...
ada 1aritu time dok dapur dge ma& kak, xtahu cmne bleh kuar smula cite ttg xcdnt tu, ma tanya aku "yus tgk dop gamabr xcdnt tu?" rupanya ada org tunjuk gambar keadaan aku & 'dia' semasa kejadian.. gambaran gambar tersebut ialah, aku pengsan sambil darah mengalir di muka..mungkin darah yg kuar dr kelopak mata aku yg cedera.. & 'dia' ???yg pasti cedera dalaman membuatkan 'dia' meninggalkan aku buat selamanya.. tapi,yg peliknya, sampai arini aku tertanya2 ke mana hilangnya kesakitan masa cedera dlm xcdnt tu?aku tidak pernah ingat & berasa sakit yg disebabkan kecederaan time xcdnt tu..yg aku rasa masa tu, hati aku yg 'sakit' kerana 'dia' dh tinggalkan aku selamanya...hancur hatiku & impian utk melalui hari2 tua kami bersama...
oh ya...aku dh ingat cmne cite ni leh kuar, sebenarnya aku cite dge kak, ms hayat 'dia' aku slalu risaukan 'dia' bila dia balik anta aku kerja, sbb dgn moto, aku runsing, tgh buat keja, tiba2 ada panggilan yg aku xkenali & membawa khabar buruk... hati aku akan rs lega bila tiba ari jumaat..sbb sabtu&ahad 'dia' xperlu hantar aku g keja dge moto... rupanya debaran aku tu mungkin antara petanda yg akhirnya 'dia' akan tinggalkan aku jua walau mcmn aku terlalu berjaga2, bila sampai ajal 'dia' , malaikat maut tidak akan lewat atau awal walau seminit utk menjemput 'dia' ... nape aku runsing bila dia balik dgn moto lps anta aku g keja?? sbbnya ialah kalo 'dia' xcdnt time tu, 'dia' sorang diri.. hati aku selalu berbisik, kalo nak xcdnt, biarlah kami 'bersama'...baru aku sedar, mungkin ianya menjadi 1 doa, maka Allah makbulkan aku xcdnt bersama 'dia'...tp, hanya 'dia' pergi dahulu...sbb tu aku slalu cuba tidak memikirkan perkara buruk2..
Ya Allah , tabahkan lah hambaMu ini..aku tahu Engkau sudah merencanakan yg terbaik untuk diri aku.. tp, aku terlalu merindui hambaMu itu..kerana sejak hari pertama kami bergelar suami isteri, hati aku hanya pada 'dia'... adakah ini dugaan dariMu Ya Allah disebabkan aku terlalu menyayangi & mencintai 'dia' melebihi daripadaMU?? aku tahu, aku alpa & tidak sepatutnya aku mencintai & menyayangi manusia lebih dari ALLAH.. aku sedar dosa2 aku..Ya Allah, Kau ampunkanlah dosa2 aku & 'dia'... semoga dikurangkan seksaan kubur kepada 'dia'...& semoga kami dpt bersatu semula di Jannah..aminn....

No comments:

Post a Comment