Wednesday, April 3, 2013

:: Mati itu PASTI ..... ::


Surah Al ‘Ankabut, Ayat 57


"Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan)"

Mati itu pasti..YA, mati itu pasti..setiap hari kita dikhabarkan dgn berita kematian samada org yg rapat dgn kita ataupun tidak... Bilakah ajal kita? Ya, itu adalah RAHSIA ALLAH... jadi, kita sbg umatnya, harus bersiap sedia utk hari tersebut.. 
Secara jujurnya,dulu aku selalu membayangkan andaikata insan2 yg aku sayangi pergi meninggalkan aku terlebih dahulu..sememangnya aku xdpt meneruskan bygan tersebut.. aku mmg seorg yg terlalu memikirkan benda yg bkn2...tapi,bila ianya betol2 terjadi pada diri aku sendiri,YA ALLAH,hanya DIA yg tahu perasaan sebenar diri aku pada masa itu.. 'dia' iaitu suami aku yg aku syg&cinta (insyaallah di syurga jgk ..aminn...) insan pertama yg memberi kesan yg mendalam apabila meninggalkan aku buat selamanya..separuh jiwa aku pergi... 
aku akui, sebelum ni,aku alpa dgn dunia.time kami meniti saat bahagia bersama di dunia ini, aku krg memikirkan perihal kematian secara mendalam..tp, bila 'dia' pergi meninggalkan aku, aku selalu mencari artikel berkaitan dgn kematian...buku2 tentang kematian jgk menjadi tarikan aku bila ke kedai buku... 
Lastweek, aku dikejutkan dgn berita tok aku iaitu mak kpd mak aku dimasukkan ke hospital sebab sesak nafas..mlm tu jgk, aku minta tlg kwn aku bookingkan tiket flight utk esok pagi ke Alor Setar.. bila sampai je di epot alor setar, adik lelaki aku ickup dan trus ke hospital...bila sampai je, aku trus ke CCU (tempat tok aku ditempatkan)..bila masuk je dlm wad ccu & melihatkan keadaan tok aku, sebak, insaf semua perasaan wujud tatkala itu...  1st day tok aku masuk spital, dia masih sedar diri, cuma dipakaian alat sedut oksigen yg full...Ya, aku dpt rasakan apa yg tok aku rasakan sbb msih teringat masa aku mula2 disahkan kencing manis,aku dikejarkan ke emergency & doc pakaikan aku alat sedut oksigen..tp, yg aku pkai masa tu bkn yg full kalo xsilap aku...yg ada getah kt belakang dan mudah dilucutkan..dan aku akui mmg rimas,sampaikan pelbagai alasan aku bg pd 'dia' utk buka alat sedut oksigen itu..apatah lagi yg tok aku pakai ni yg full..tgn & kaki tok aku diikat sbb dia meronta2 utk tanggalkan alat tersebut... masuk ahri ke-2 hingga ke saat ini, tok aku terus xsedarkan diri walaupun kdg2 ada reaksi ,gerakan kaki & jari dia...mmg since hari ke-2 dia dah xbuka mata..dan bergantung pada oksigen... ari sabtu lepas,tok aku dipindahkan dari wad CCU ke High Dependency Ward... 
setiap kali aku masuk tgk keadaan tok aku, aku terbygkan saat aku dulu,dlm hati aku bertanya, mungkinkan dulu aku pun mcmtu?? masih terngiang2 di telinga ni, 'dia' pernah bgtau aku, time aku kt emergency ward dan pkai oksigen, doc ada pesan kpd 'dia' utk inform keadaan aku kpd kaum keluarga aku... dan, 'dia' juga ada menyatakan pada aku, melihatkan keadaan aku masa tu, 'dia' makin sayang & cinta pada aku...Ya Allah...betapa bahagianya aku rasakan saat itu & bersyukur kerana ALLAH memberi peluang kpd aku utk menjadi isteri kpd 'dia' ...
Betul kata2 bapa mertua aku, sekurang2nya bahagian 'dia' dah selesai... kita yg masih hidup di dunia ini belum pasti pengakhirannya lagi..kdg terfikir di fikiran aku, andaikata aku sakit,siapakah bakal di samping aku? cuma, aku teringat kata2 mak mertua aku, anak2 buah aku, si Pia & Kak Ina ada bgtau, kalo mamalo sakit, diaorg nak pergi ke kedah tgk aku.. sayang, terima kasih membawa saya masuk dlm family awak...slps awak pergi, saya byk menunpang kasih sayang dgn anak2 buah...
sayang, sejak 2 menjak ni  cuaca agak panas...Ya, dlm bilik kta mmg ada econ,tp, pernah suatu hari, time nak solat zohor, saya cuma utk tidak psg econ...dlm fikiran sy, kalo kat dunia ni panas je, asang econ..mcmn kalo dlm kubur??sy sentiasa mendoakan smoga awak di sana baik2 saja...aminnn....

 

 p/s : Ya Allah , Kau Maha Mengetahui , Pencipta Alam Semesta, Kau sembuhkan nenek sekiranya itu terbaik utk dia, dan aku redha seandainya sebaliknya..kerana semua yg terjadi adalah kehendakMU & setiap yg berlaku ada hikmahnya,,aminnn...

No comments:

Post a Comment