Sunday, August 5, 2012

:: mencari sesuap nasi ::

dah lama aku nak luahkan hal ni...sebetolnya, dulu sebelum berkahwin, setiap bln aku selalu kekeringan sementara nak tunggu hari gaji.. tapi, xpe la xde komitmen , xda keta  atau umah yg perlu dibyr bulan..yg ada cuma byr moto RM100 ++ sbln..tu pun sekejap ja aku byr..hahaha...mula2 je,lps tu abah tlg byrkan..10q...kpd adik2 ku,jgn jeles ye..hang adooo??hahahaha...bila dah berkahwin,org ckp rezeki makin murah..alhamdulillah..seminggu lps aku start keja kat Ambank Jalan Pudu, aku berkenalan dgn seorg jejaka yg berjaya menambat ati aku ni..bkn sj menambat,malah telah diikat rapi,disimpul2 ,kemas... aku mula kenal dia sbg seorg peniaga ..ala, nega gtu2 ja... malah, dia cuma nega setahun sekali ja, iaitu bln pose..bygkan dia cuti selama 11bulan.. cmno tu??hahahaha...tapi, lps aku kenal dia, dan dia serius dlm hubungan, lps bln pose, dia dtg smula kl, dan mula mencari rezeki dgn meniaga...secara jujurnya, dia lah yg membawa aku ke bidang ni...lps bln pose 2006, dia kembali ke kl, dia pernah tanya aku, camne awak percaya sy nak serius dgn awak?kalo lps raya sy dah xdtg kl cmne??syg, ni la yg dinamakan jodoh...cmne awak ckp, jantung awak berdegup bila pertama kali nampak saya, saya pun ada rasa, awak la jodoh saya,wpun masa tu x de serius sgt..syg, dulu mmg saya x brapa suka tgk lelaki yg berjerawat..hikhikhik...tp, awak bkn berjerawat,cuma bekas jerawat..malah bekas2 jerawat batu plak tu..tp, kulit muka awak sgt lembut berbanding saya... (saya ngaku..huhuhuhu)...jgn xcaye,salah satu hobi aku, gigit pipi dia,hehehe,sbb lembut...aku ckp, mcm kek gula hangus,berlubang2 tp,lembut....miss that moments....
bermula dgn nega seminggu sekali setiap hari sabtu di Jln TAR dan kdg2 hari ahad kat shah alam , kita mencari rezeki..wpun time tu kita blum ada apa2 ikatan...tapi, dgn gaji yg xseberapa , maklumla time tu masih contract staff kt Ambank tu, saya akan bg kt dia utk, topup modal nega... dulu, aku xfhm, nape, bila dh kuarkan modal&hasil untung dari jualan tu, dia xdpt nak simpan smula...bila aku ajukan persoalan tu kpd dia, dia bgtau, kita nega ni, xkan nak brg kita dok byk tu jah?kalo arini ada 100 helai, untung dari jualan, kita buat modal baru,stok akan bertambah,bila stok bertambah, untung akan makin meningkat... oooo..gtu rupanya..tapi, xpe la kan , time tu aku ada dia, ssh sng aku dgn dia, xkan dia nk biarkan bini dia ni kebulur kot??masa tu, aku cuma bw duit rm10 sehari.. nape? sbb aku ni kan boros?tgk tu nak beli, rgk ni nak bli,org jual tu nak bli,org jual ni, nak beli...kdg aku pakai x sampai rm5 utk mkn masa tu... sbb time ada gerai kt area opis..jgn xtau jgk,kdg aku lpa bw duit... selalunya, Nira la jd mangsa aku... secara jujurnya, masa tu aku x peduli sgt nilai duit... xkisah wpun dlm dompe aku xde duit..(lgpun aku xsuka letak duit dlm dompet..hehehe)daripada nega seminggu sekali, dia mula cari peluang utk nega hari2.. dia mula cari kiosk dlm masjid india (dpn wisma yakin) utk  nega ari2.. bermula dgn sewa tepi kiosk org dgn sewa RM150 sbln, kami menumpang buka kaki meja tepi kiosk org...masuk thn ke-2, bini tuan kdai tu plak beria2 naikkan sewa, bkn naik rm50 ke rm 100, tapi naik sekali ganda,jadi rm300.. aku mmg jnis xbrani amik risiko, tapi, tidak bg dia..dia sgt yakin... kemudian, dia mula berkawan dgn org2 kt masjid india, sampai la dia mula menyewa kiosk , pada asalnya, masih berkongsi kisok, maksudnya, bhgn depan, tuan kedai jual dompet,tali pinggang...aku cuma kat blakang je... lama2 , kami menyewa sebuah kiosk..masa tu harga sewa rm1k je sebulan..sbln dia wat kptsn nk menyewa sebutir kiosk tu, dia ada tnya pendapat aku, aku ckp, kalo awak confident, saya x kisah..dia ckp, awal2 ni biasala, mungkin jualan sehelai 2 je...ermm...lama2 aku nmpk sikit2 hasilnya... bila mula nak ok sikit, ada masalah plak dgn tuan kdai..bila bini tuan kedai masuk 
campur, xsuka dia bagi advance sewa kedai pada tuan kedai tu, sbb by end of month, bini tuan kedai & anak2 xdpt merasai duit sewa kedai tu...bini tuan kedai ckp, dia terlalu kamceng dgn tuan kedai, so, now, bini dia nak take over, urusan sewa refer trus dgn dia...dlm diam, bini tuan kedai cari penyewa lain... tempoh dia bg utk kami kuar dari situ lbh kurang sbln..bygkan, stok brg kami nak letak mana?bdk keja lagi...memandangkan dia amat bertanggungjawap, dia letak bdk keja tu kat kedai buku kat The Mall...kebetulan masa tu dia buka kdai buku..katanya buka utk aku..sbb aku pernah bgtau dia, masa kt UTM dulu aku dgn Yatt slalu ckp bestnya kalo buku kedai buku cam Popular atau MPH tu...alhamdulillah, kebetulan tahun tu kami dapat tapak nega bln pose kat Jalan TAR dan ada hamba Allah ni dtg tawarkan kiosk dia kt masjid india selepas raya...dan kiosk tu la yg masih aku handle sampai skrg...
tapi, sejak dia pergi, aku resign dari Ambank, dan aku harus meneruskan hidup aku...sudah tentu aku perlukan income utk perbelanjaan aku kn?nape aku resign??salah satu sbb ialah, tempat jatuh lagi dikenang...lps berkenalan dgn dia dan planning utk hidup bersama, tugas anta & amik aku keja, dia telah pikul...bygkan aku perlu teruskan  tanpa dia??aku juga selalu menjadi penunggu setia kat bwh opis aku sbb dia, slalu lewat g amik aku balik keja..rasanya smua org kenal aku lah org yg slalu awal trun dari opis & slalu menjadi yg terakhir balik..kdg2 opismate yg OT da nak balik, aku blum lagi balik..aku lebih rela tunggu dia dtg jemput aku berbanding OT..hahaha..dia dah tugaskan aku utk handle bab2 bil...bil astro, air,api, aku la kena handle... so,gaji aku mmg aku buat byr bil-bil dan bayar duit kutu..hehehe...aku xpernah runsing samada awal bulan, tengah bulan atau hujung bln...sbb dia ada..aku ni jnis,fikir panjang sket kalo nak beli sesuatu..tapi, ada masa nya aku boros...org lain, lps dpt gaji, bli bj baru bagai, tp tidak bg aku..tapi, bila aku dh start membeli,errm...sampaikan dia pernah paksa aku bli la bj baru,atau apa2 aku nak utk g keja...dan dia pun fhm perangai aku, aku jarang membeli,tapi bila aku start membeli, dh bleh cover time aku x membeli tu...secara jujurnya,aku lebih suka belikan baju atau boxer utk dia daripada membeli brg utk aku sendiri...
sekarang, aku kena fikir byk benda utk uruskan diri sendiri..dan kta mmg dah ditakdirkan idup bepasang-pasangan utk melengkapi antara satu sama lain...bygkan dulu kami sama2  berusaha utk kehidupan lebih baik , tapi kini, aku harus teruskan idup sendiri..

sayang, saya amat merindui saat2 kita bersama... awak adalah anugerah terbaekkk yg Allah berikan utk saya... saya amat bersyukur ke hadrat Ilahi sbb jadikan awak jodoh saya...syukur teramat2 sgt....aminnn..semoga sayang damai di sana.

No comments:

Post a Comment