Friday, June 22, 2012

:: DAY 4 : CAIRO - JEDDAH - MAKKAH ::

suasana di pagi hari di Mesir..pandangan dr bilik hotel...

abah cari apa tu?ada yg tertinggal ke?

masing2 final checking sblm bertolak..kang nnt documents2 penting tertinggal plak..

semua kami akan menunaikan umrah buat pertama kali,kecuali Ustaz Hashim (kanan sekali)
mak & abah

ma & ayah mat

with ma

mak & ma

kenangan bersama Izah (bkn Izah OMBAK RINDU..hikhikhik...)

hotel penginapan sepanjang di Mesir
7 April 2012
Awal2 pagi lagi kami berkumpul di lobi sbb kami akan berangkat ke epot utk ke Jeddah dan seterusnya ke Mekah utk menunaikan umrah.. perasaan pada ketika itu tidak dpt digambarkan... sebelum berangkat ke Jeddah, jemaah dinasihatkan mandi sunat ihram & berpakaian ihram terlebih dahulu tanpa niat ihram di hotel penginapan di Mesir...
Dari hotel kami menaiki bas ke epot, dlm perjalanan, secara tiba2 airmata ni mula mengalir, mungkin disebabkan terlalu gembira & terharu kerana akhirnya, Insyaallah aku akan menjadi tetamu Allah.. airmata mengalir lagi laju bila tiba2 fikiran ni mula teringatkn 'dia'..sayang... dlm beberapa jam lg,saya akan sampai ke Tanah Suci .. maka, sesungguhnya, Allah telah tetapkan, saya ke Tanah Suci tanpa awak..saya redha..alhamdulillah , hingga hari ni, sy masih blum percaya saya sudah menjejak kaki ke sana..semasa dlm bas, smua ambik kesempatan membaca buku2 yg berkaitan...
Perjalanan kami amik masa lbh krg 1jam 30 minit dr Kaherah ke Jeddah...para jemaah bermiqat dlm flight. ketua rombongan iaitu Ustaz Hashim membimbing kami semasa dlm flight...

Kami sampai di Jeddah dh petang.. ustaz hashim remind kami agar bersabar sbb kalo xde masalah, insyaallah urusan beg akan menjadi mudah..andaikata ada masalah mungkin akan amik masa.. so, kami dinasihatkan bergerak secara berkumpulan... lepas trun flight di Jeddah, kami menaiki bas ke terminal.. kami berkumpul di terminal & selepas urusan selesai, maka kami bergerak kluar dr epot utk menaiki bas ke Mekah..
Semasa urusan utk amik bagasi, kami hadapi masalah troli..aku g sana sini utk amik troli, tp, malang skali xde troli kosong... slps tu baru aku tau, pekerja sana dh rembat dulu troli2 sbb diaorg nak amik upah utk angkat brg..ada sorang tu dtg hampiri aku utk tlg angkat luggage, aku pun tanya brapa upah? dlm dgr xdgr tu aku cm dgr dia ckp 10 riyal..so, kalo 10 riyal, no hal la bg aku.. so, aku pun setuju... dlm ms yg sama aku monitor jgk sbb beg g dulu, nnt kang x pasal2 dia bw beg aku ke mana plak.. dah la kitaorg kena checking terakhir dulu.. so, aku minta tlg abah aku ikut bdk tu.. abah aku plak tersilap ikut bdk lain.. rupanya abah yg ke depan drpd bdk angkat beg tu.. kitaorg plak dinasihatkn berkumpul dulu.. dlm fikiran aku ms tu, aku cm ingat abah je, kan sesat mana2 plak abah..sambil berdoa, aku, mak, ma & ayah mat cuba cr abah..tp, tiba2 kami di tahan oleh staff epot yg nk check passport ayah mat.. tp, ayah mat berkeras x benarkan.. aku bgtau ayah mat, ayah mat buka je passport tu bg tgk, tp jgn bg dia pegang.. kat situ la timbul sikit kekecohan.. bila staff epot berkeras nk amik passport.. bila ada ahli jemaah kami yg nk membantu, dia jgk diminta passport dia.. dia pun berkeras..maka terjadi skit kekecohan..so,dlm kami menunggu ustaz hashim, abah pun sampai...kami wat xreti je dgn pekerja epot tu & trus berjalan...aku pun xpasti cmne akhirnya setel..rasanya sbb ustaz hashim dh sampai kot & bincang dgn diaorg..aku dimaklumkan, pekerja epot mmg akan cr jemaah yg mereka spotted utk dibw ke hotel yg mereka deal.kira mereka mencari customers la.. bila smua urusan dh setel, kami terpaksa menunggu bas yg akan bw kami ke Mekah..inilah dikatakan dugaan..utk menguji samada kita sabar atau sebaliknya...
Bila bas dh sampai, kami meneruskan perjalanan ke Mekah & dlm bas kami juga diperkenalkan dgn mutawif yg akan membawa kami sepanjang di Mekah & Madinah nnt.. mutawif kami bernama Rafaie yg berasal dr Indonesia.. sepanjang dlm perjalanan, kami diceritakan tentang kisah2 Nabi & juga Tanah Haram..& sepanjang perjalanan jugak kami digalakkan bertalbiah..

لَبَّيْكَ اللّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَّ لَبَّيْكَ، ِإنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكُ،
لاَ شَرِيْكَ لَكَ.
Maksudnya: Aku memenuhi panggilanMu ya Allah aku memenuhi panggilanMu. Aku memenuhi panggilanMu tiada sekutu bagiMu aku memenuhi panggilanMu. Sesungguhnya pujaan dan ni’mat adalah milikMu begitu juga kerajaan. Tiada sekutu bagiMu.

Sepanjang dlm bas, semakin dekat nk sampai ke Mekah , airmata ni mula mengalir,mujo dlm bas gelap..org lain smua tido, tp, aku mmg xdpt nk lelapkan mata..hinggalah mutawif inform minta smua yg tertido bgn sbb kami dh nk sampai..menurut kata mutawif, x lama lagi kami akan nmpk pintu gerbang rehal & alQuran besar yg menandakan kami sudah memasuki Tanah Haram..kami dinasihatkan semoga menjaga tuturkata & jgn niat yg bukan2...Semasa dlm bas, kami diedarkan makanan terlebih dahulu & kami diminta bila sampai ke bilik, rest, mkn & dlm pukul 11.30 mlm diminta berkumpul di lobi sbb kami akan dibawa oleh mutawif untuk menunaikan umrah...

Apabila sampai ke hotel, kami pun menguruskan luggage2 & x sabar utk menunaikan umrah..maklumla baru pertama kali katakan... di Mekah, kami menginap di AlHaram Hotel, aku dpt bilik ber3, jadi aku,mak & ma sebilik la di Mekah..bg aku, aku berpuashati dgn bilik hotel yg disediakan..
tepat pkol 11.30 mlm kami berkumpul di lobi utk menunaikan umrah..masa tu, perasaan aku mmg xdpt digambarkan.. bila pertama kali melihat Masjidil Haram, aku xtahu cmne nk gambarkan perasaan masa tu ..xde kata2 yg boleh aku ucapkan...Ya Allah, aku bersyukur kepadaMu kerana aku dpt menjadi salah seorg drpd berjuta umat Islam sbg tetamuMu Ya Allah...sayang, saya dh sampai ke Tanah Suci... insyaAllah, saya tidak akan lupa berdoa utk kita..aminnn...pertama kali melihat Kaabah, aku begitu teruja...melihatkan betapa ramainya umat Islam sedang tawaf, hati aku berbisik, mcmn agaknya utk aku tawaf?aku berdoa di dalam hati semoga dipermudahkan...
Untuk pertama kali tawaf, kami ikut mutawif yg membawa kami..tapi, kami di duga lagi bila elok lepas je tawaf,sdg kami menunaikan solat sunat tawaf, pekerja pembersihan sdg bersihkan lantai di kawasan kaabah & kami diarahkan beredar.. ada yg sdg solat sunat & ada yg dh selesai.. masa tu aku sdg solat hajat... bila selesai je solat sunat, aku ,abah, mak & abah cuba mencari ahli jemaah yg lain..tp, xjumpa.. sebenarnya , semasa tawaf pun ada juga jemaah yg terkluar dr kumpulan dek kerana terlalu ramai org..maka ada yg amik inisiatif melakukan secara individu atau bersama kuarge masing2..

aku,abah, mak & ma naik ke masjidil haram, kami mencari2 ahli yg lain tp, xjumpa, so kami amik keputusan utk terus ke Safa .. jupa atau x jemaah yg lain kami harus teruskan umrah jgk... kebetulan kami jupa Farah&suaminya, dia bg tunjuk ajar pd kami utk bersai'e.. yg penting ikut je yg ada dlm buku tu...so,far aku,abah,mak & ma dh dpt gambaran..so, kami pun teruskan bersai'e..memandangkan kaki mak aku yg masih terasa sakit bhgn pelipat, kami berjln slow2...sambil berdoa semoga dipermudahkan urusan kami... bila masuk round ke 5, aku ternmpk mutawif yg bw kami & beberapa ahli group kami yg lain, tp xramai,mungkin dh berpecah.. selepas bersai'e, kami pun bertahlul, maka , ALHAMDULILLAH kami dh kluar dr pantang larang dlm ihram...semasa bertahlul,sekali lagi kami berjumpa dgn Farah sekeluarga...so, kami tunggu Farah & sekeluarga utk sama2 balik ke hotel...dlm perjalanan balik, suami Farah bercerita kawasan2 di sekitar Masjidil Haram termasuk tapak rumah Siti Aishah & jambatan yg dilalui oleh King utk ke Masjidil Haram utk menunaikan solat.. utk sai'e juga ada 2 kawasan.. yg lagi satu tu katnya ber'aircond.. aku lihat dr jauh odw balik ke hotel tu, kawasan tu xramai sgt org...

odw balik ke hotel, aku bgtau Farah, aku nak beli air mineral, aku pun x ingat nk bw botol kosong, kalo x, boleh amik air zam2... sepanjang melakukan sai'e , byk kali jugak aku berenti minum air zam2.. nikmat air zam2 time minum di Masjidil Haram, xdpt aku gambarkan...Farah, husband & abg Farah byk bantu kami di sana..lagipun Farah & husband dia dh pernah menunaikan umrah sebelum ni.. masa di kedai nak beli air mineral, Farah & suami beli jus mangga & belanja aku,abah, mak & abah juga..10Q Farah... rasa jus mangga tu amatla sedap & kaw...memandangkan dlm bilik ada peti sejuk, so, dptla aku simpan dl peti sejuk...
bila sampai di bilik, aku tgk jam, hampir pkol2.30 pagi... selepas bersihkan diri, kami pun rest....sebelum melelapkan mata, kami berbual2 ttg pengalaman pertama menunaikan umrah..alhamdulillah....

p/s : sayang, alhamdulillah, saya, abah, mak, ma & ayah mat dh selesai umrah utk pertama kali...