Wednesday, April 1, 2020

:: Buah Melaka a.k.a Onde-onde ::

Tempoh PKP pun sudah dilanjutkan lagi 14 hari..sehingga 14 April 2020.. sempat la juga puasa time2 pkp ni.. hari 1st haritu rasa mcm nak buat buah melaka sbb sng je nak buat.. buah melaka a.k.a onde2 ni feberet arwah..tp, selama aku hidup dgn arwah, aku xpernah buat sbb aku rasa mcm susah..๐Ÿ™Š๐Ÿ™Šwalhal, simple je bahan2 & cara nak buat.. sayangnya, aku xsempat nak tunjuk bakat buat onde2 ni kat arwah.. 
Lps arwah xde, ada la 2,3x aku pernah buat selalunya time bulan puasa la.. setelah digoogle resepi aku pun try la buat..Oh..sngnya...
So, 3hari lps aku rasa nak buatla buah melaka utk buka puasa.. tiba2 aku rasa mcm "rumit"nya.. adakah ada effect sbb kali ni aku buat di Kedah?sbb dapur kah?sbb persekitaran kah?faktor umur kah?sbb lama dah tak buat kah??๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”
Kalau aku buat di Selayang, aku p je beli nyoq kat kedai Dolah tu , habaq kat dia "kelapa sebiji, putih saja".. bila balik umah,gentel2 lempaq dlm periuk ,angkat, golek2 dlm nyoq yg dah dicampoq dgn garam.. its DONE.... 
Tp, kali ni bila buat di kampung, faktor kelapa kena ambil tau.. kelapa yg nak digolekkan buah melaka tu mestilah kelapa yg tak tua.kelapa muda tapi kulit colour coklat2 sikit..๐Ÿ™Š๐Ÿ™Š๐Ÿ™Šooo...mcm susah je nak menghasilkan buah melaka di Kedah.. nak kena p kait nyoq, nak kena pastikan nyoq yg betoi..๐Ÿคฆ‍♀️๐Ÿคฆ‍♀️๐Ÿคฆ‍♀️ tp, finally jadi la jgk buah melaka a.k.a onde-onde..
Yang pasti, bila duduk family sendiri ni, yg selalu buat pun automatik jd tak tau time2 ni๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

No comments:

Post a Comment